مجید ملانوروزی اعلام کرد؛

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گفت: از بین ۵۱۲ اثری که از موزه هنرهای معاصر تهران خارج شده بود، ۱۱۲ اثر انتخاب شده و قرار است به موزه مرجوع شود. بقیه این آثار به موزه‌هایی مثل موزه صنعتی کرمان اهدا خواهد شد.
مجید ملانوروزی درخصوص آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران گفت: از روزی که موزه هنرهای معاصر افتتاح شده، دفتری وجود دارد که تمام آثار موزه در آن ثبت می‌شود. همچنین در دفتر وزارت ارشاد و دفتر سازمان وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز تمام این اخبار منعکس شده است. زمانی اثرِ ۱۰ لته‌ای مائو اثر اندی وارهول را ۱۰ کار حساب می‌کردند اما در آماری که توسط رییس موزه اعلام شد هر ۱۰ لته، یک اثر محسوب شده است چون عقیده بر این است که زیر هر ۱۰ اثر یک امضا آمده است. کار سه‌لته‌ایِ فرانسیس بیکن نیز یک اثر محسوب می‌شود و بقیه کارهای چند‌لته‌ای نیز همین‌طور.
او ادامه داد: وظیفه داریم به نهادهای رسمی‌ مثلِ دیوان محاسبات، بازرسی کل کشور، بازرسی وزرات ارشاد و... آمار دقیق را اطلاع دهیم. شناسنامه‌سازی برای آثار موزه هنرهای معاصر کاری بسیار ضروری است. در حال حاضر‌ آثار ما یک کاغذ خرید دارد که حاوی نام هنرمند، قیمت اثر در زمان خرید، شخص یا مرکزی که اثر از آن خریداری شده، کسی که اثر را تحویل گرفته و چند مورد دیگر که باید در شناسنامه قید شود. علاوه بر این، گفته می‌شود شناسنامه‌ آثار را باید به‌روز کرد یعنی اگر مقالاتی راجع به هر کدام از آثار نوشته شده یا اینکه نمونه‌هایی از این اثر در دنیا فروخته شده باید در شناسنامه آن قید شود.
مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در خصوص آخرین تصمیمات پیرامون ۵۱۲ اثری که به انبار دفتر تجسمی منتقل شده بودند‌ گفت: گنجایش گنجینه، کفاف تمام آثارش را نمی‌دهد. در گالری‌های موزه بیش از ۱۰۰ اثر قابل نمایش نیست. در دوره ریاست آقای سمیع‌آذر‌ تعدادی از آثار موزه پالایش شدند. بسیاری از آثاری که پیش از انقلاب به وزرای وقت اهدا شده بود، آنها نیز به موزه‌ هنرهای معاصر اهدا کرده بودند و بعضا چندان آثار مهمی نبودند. به همین دلیل چون موزه با کمبود فضا مواجه بود، به همین دلیل ۵۱۲ اثر توسط کار‌شناسان انتخاب شد و به انبار حوزه‌ تجسمی منتقل شدند. تقریبا بیش از ۱۰۰ اثر از این تعداد، آثار قابل اعتنایی است که می‌توان دوباره به موزه بازگرداند‌ مثل آثاری از فریده لاشایی و علیرضا اسپهبد که می‌توانند امروز جزوِ آثار موزه‌ای قرار گیرند. از این بین، ۱۱۲ اثر انتخاب شده و قرار است به موزه هنرهای معاصر مرجوع شوند. بقیه این آثار هم به موزه‌هایی مثل موزه صنعتی کرمان اهدا خواهد شد.


او درخصوصِ مرمت موزه و بودجه‌ای که برای این کار اختصاص داده شده، گفت: امسال با پیگیری آقای زارع، ‌سرپرست موزه هنرهای معاصر‌ قرار شد بخشی از بودجه‌ای که سال‌های قبل صرف تئا‌ترشهر و تالار وحدت می‌شد به موزه هنرهای معاصر اختصاص پیدا کند و مرمت آن آغاز شود.
افزایش فضاهای تجسمی
مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای سیاستگذاری دهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره بررسی باغ کتاب برای اضافه شدن این مکان به ظرفیت‌های جانمایی و نمایش آثار تجسمی گفت: دوستان باغ کتاب را دیده‌اند و با مسوولان شهرداری صحبت‌هایی هم شده که طی این صحبت‌ها مدیران شهرداری اعلام کرده‌اند اگر باغ کتاب کارایی مناسبی برای هنرهای تجسمی داشته باشد هماهنگی‌های لازم انجام و از این مکان استفاده می‌شود.
این مدیر هنری با تاکید بر اینکه ما در کشور فضایی برای آثار خاص و چیدمان‌ها نداریم و تمام فضاها برای کارهای مدرن و گالری‌هاست، بیان کرد: اکنون کارهای معاصر زیادی داریم که به دلیل نبود مکان خوب از نمایش آنها محروم هستیم و همچنین برخی آثار احتیاج به فضای مناسب محیطی دارند و باید در محیط دیده شوند.
او با اشاره به جشنواره‌های تجسمی و مکان‌هایی که میزبانی این رویدادها را برعهده می‌گیرند، ادامه داد: مکان برگزاری خود یک شاخصه بزرگ برای برگزاری جشنواره‌های تجسمی است. برخی آثار طوری طراحی می‌شوند که در فضای باز و در کنار درخت یا حوض یا هر چیز دیگر معنا و مفهوم متفاوتی خواهند داشت و ما در جشنواره‌های داخلی با وجود فضاهای در‌بسته از نمایش این آثار محروم خواهیم شد.
ملانوروزی گفت: شهرداری تهران و وزارت ارشاد بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب باید مکان‌هایی داشته باشند که بتوانیم از این اماکن برای برگزاری جشنواره‌های تجسمی استفاده کنیم اما متاسفانه این‌گونه نیست. گالری صبا، گالری خوب و بزرگی است اما برخی از کارها نیاز به فضای باز و چیدمان خاص دارند و باید در معرض دید عموم قرار گیرند. به همین دلیل نظر ما این است که باغ کتاب و فضای بازی که در این مکان وجود دارد می‌تواند در رسیدن به این اهداف به ما کمک کند.
دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها گالری‌ها در فضای باز به نمایش آثار تجسمی می‌پردازند‌ گفت: برخی آثار حجمی، چیدمانی و مفهومی احتیاج به فضای باز دارند به عنوان مثال برخی آثار با برف ساخته می‌شود یا هنرمند دیگری اثری را طراحی کرده که با سایه و نور خورشید تغییر می‌کند اما هنرمندان ما به دلیل نبود مکانی مناسب از ساخت و نمایش این نوع آثار تجسمی محروم هستند.
او ادامه داد: امروزه در فضای هنرهای محیطی مفهومی و نیوآرت به همه این المان‌ها فکر می‌کنند حتی بادها در برخی آثار و نمایش آنها تاثیرگذار است. قرار است «آرت‌فر» در تهران برگزار شود‌ اما هنوز مکانی برای برگزاری آن مشخص نشده است. اینکه برخی از رویدادهای ما در هتل‌ها برپا می‌شود اتفاق مطلوبی نیست و به مکانی که بتوان هنرهای معاصر و جدید را در آنجا به نمایش گذاشت نیاز داریم. البته تاکنون به هر شکل کارها متوقف نشده و با استفاده از گالری صبا و موزه هنرهای معاصر تهران تا حدود زیادی امور پیش‌رفته است.
ملانوروزی با مروری بر برگزاری نمایشگاه تونی کرگ در موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: در کارهای مفهومی همه آثار بزرگ است و مجبور شدیم برای نمایشگاه آثار تونی کرگ در موزه را عوض کنیم. یکی از نیازهای هنرهای تجسمی اماکنی هستند که فضای باز داشته باشند و نمایشگاه بین‌المللی و باغ کتاب تهران می‌توانند به ما در برگزاری جشنواره‌هایی همانند جشنواره تجسمی فجر کمک کنند.
او اضافه کرد: کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همسایه‌های دیگر فضاهای زیادی برای نمایش آثار تجسمی اختصاص داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که در اماکنی با سقف‌های بلند و فضای بیشتر آثار خودشان را بهتر نشان می‌دهند.